eefinzuidafrika.reismee.nl

De eerste week!

Jongens, het is zo leuk hier! Het weer is heerlijk (alleen vandaag toevallig iets minder, maar voor de rest heel warm en veel zon), de mensen zijn super lief en de sfeer is echt top! Ik wil nu al niet meer terug haha :) Maar goed, ik zal maar beginnen bij de eerste dag.

Na een lange vliegreis met een aantal vertragingen kwam ik woensdag aan op het vliegveld van Durban. Ik had amper geslapen onderweg, maar ik voelde me gelukkig niet heel erg moe. Ik werd opgehaald door Gordon (het hoofd van de school) en Kieran (een vrijwilliger uit Engeland) en het was meteen al gezellig! Ze legden me wat dingen uit over het dorp en we hebben onderweg wat gegeten.

Toen werd ik afgezet bij mijn huisje. Dit is het huis voor de vrouwelijke vrijwilligers en aangezien ik op dit moment de enige ben, heb ik het huis helemaal voor mezelf! Ik heb een mooie kamer uitgekozen, met een super grote kast en een heerlijk tweepersoons bed. In februari komen er als het goed is nog 2 vrijwilligers, dus die kunnen dan in de andere kamers slapen. Ik heb die avond al m'n spullen in de kast gelegd en ben vervolgens meteen m'n bed ingedoken, want daar was ik wel aan toe!

De volgende ochtend mocht ik mee met Kieran om een meisje af te zetten bij haar werk. Toen zijn we boodschappen gaan doen. De supermarkten zijn eigenlijk net als in Nederland en je kunt alles kopen wat je maar nodig hebt. We hebben nog een rondje gereden en toen zijn we terug gegaan naar het dorp. Eenmaal daar aangekomen, gaf Kieran me een uitgebreide tour door het dorp. Hij stelde me voor aan een aantal kinderen en huismoeders en vertelde verhalen over wat hij allemaal meegemaakt had tot nu toe. Super leuk om te horen en ik kreeg meteen een goed beeld van hoe het is hier!

Die avond gingen we eten bij Alfons en Yvonne. Dit is een Nederlands echtpaar dat aan het hoofd van het dorp staat. Wat een ontzettend lieve mensen zijn dit! We hebben een braai gedaan (soort barbecue), waardoor ik ook meteen kennis maakte met iets typisch Zuid-Afrikaans.

Op vrijdag heb ik voor het eerst echt dingen gedaan met de kinderen. Ik ben gewoon een berg af gelopen en kwam aan bij de huizen waarin de jongere kinderen wonen. Eenmaal daar wilden alle kinderen graag spelen en hebben we wat spelletjes gedaan buiten. De kinderen zijn super nieuwsgierig en willen van alles van je weten, maar als je wat aan hen vraagt over zichzelf, zeggen ze vrij weinig en zijn ze opeens verlegen. De namen zijn trouwens echt super moeilijk! Zeker de namen waarin klanken zitten die we in het Nederlands niet hebben. Ik ben hard aan het oefenen, maar het gaat echt nog even duren voordat ik ze weet! Ik werd daar ook meteen door alle kinderen als auntie Eveline aangesproken, want als je hier werkt, word je auntie of uncle genoemd :)

Zaterdag ben ik met Kieran en Gordon naar Leopard Rock gegaan. Dit is een restaurant dat hoog in de bergen ligt en het heeft een prachtig uitzicht! Het was heerlijk weer, dus je kon super mooi uitkijken over de gorge. Er vlogen allemaal vogels rond die je in Nederland alleen maar in de dierentuin ziet en het is gewoon echt geweldig mooi daar. Over dieren gesproken, er zitten hier ook allemaal dieren die je liever niet te veel ziet. Ik heb al 2 vleermuizen in m'n huis gehad, overal zitten gekko's en op sommige plekken zitten enorme slangen die zelfs de grote waakhonden overal vermoorden. Maar goed, dat moet ik er maar voor over hebben denk ik ;)

Zaterdagmiddag vroeg Kieran of ik mee ging zwemmen met een groep kinderen. Op het terrein zit een klein buitenzwembad en het is echt heerlijk om in de hitte daar even in af te koelen. De kinderen vinden het ook echt geweldig als je met ze mee het zwembad in gaat en voor mij was het ook bepaald geen straf, dus win-win!

Zondag ben ik 's ochtends met Gordon mee gegaan naar een kerk. Mensen spreken hier Zulu en meestal ook Engels, dus deze dienst was in beide talen. Iedereen is super vrolijk en loopt rondjes om elkaar te begroeten. Heel anders dan in Nederland, super leuk om mee te maken! 's Middags ben ik met Kieran en Gordon naar het strand gegaan om even lekker uit te rusten, voordat maandag de eerste werkdag ging beginnen.

Omdat het hier nu zomer is, hebben de kinderen ook in deze tijd van het jaar zomervakantie. Woensdag is de eerste schooldag, dus maandag en dinsdag stonden voor de docenten in het teken van voorbereidingen van het nieuwe schooljaar. Alle klaslokalen zijn ingedeeld, alle boeken en schriften klaargelegd en er is overlegd over de leerlingen. Ik ga met Angela samenwerken, waar ik super blij mee ben! Ze is echt heel aardig en ik denk dat we een goed team gaan vormen de komende maanden. We hebben samen een klas met 9 leerlingen die allemaal special needs hebben. Ik ga in het begin voornamelijk een jongen helpen die blind is. Ik heb dus meteen maar even het hele braille alfabet uit m'n hoofd geleerd, dat zal vast goed van pas komen. De docenten van de andere klassen zijn ook super leuke mensen, dus ik heb er echt vertrouwen in dat het goed gaat komen.

Ik geniet van elk moment hier en alle mooie dingen die hier zijn. Morgen is de eerste schooldag, dus ben benieuwd hoe het gaat zijn, maar dat horen jullie vast in de volgende blog!

Ps: Ik heb geprobeerd om foto's op de blog te krijgen, maar het internet is hier ontzettend langzaam, dus na 3 foto's hield hij helaas op met laden. Ik hoop dat het een andere keer wel gaat lukken, maar anders komen ze vast erop als ik weer in Nederland ben!

Reacties

Reacties

Ruben

Tof hoor! Leuk al die beesten hier op Curacao heb je ook al die gekko’s enzo in het begin is het wennen maar daarna wen je er wel weer aan.

Auntie Wies

Lieve Eveline, wat ontzettend fijn om te lezen hoe enorm je het daar naar je zin hebt. Super goede keuze dus. Hoop dat je daar mooie ervaringen op gaat doen met de kinderen. Zo te horen word je nu al enorm gewaardeerd! Geniet er lekker van! En sterkte met de minder leuke dieren?
Veel liefs

Ingrid Verhagen

Lieve Eef, wat fijn dat je daar zo op je plek bent, mooi verhaal over je eerste week, kijk uit naar de volgende! Heel veel plezier en geniet van alle mooie momenten?

oma Jellema

Wat heerlijk om te lezen dat je al zo snel ingeburgerd bent! Fijn, dat je je meteen aangetrokken voelt tot de kinderen en omgekeerd. Nu waren we daar ook niet bang voor, want in Nederland waren kinderen ook altijd al "gek"op jou! We hopen dat het echt goed gaat als de school begint en de kinderen jou en jij de kinderen "leuk"gaan vinden. 0ok leuk, dat je al fijne collega's hebt ontmoet; altijd goed voor een prettige samenwerking. Wij wensen je nogmaals een fijne tijd toe! De gekko's en andere dieren moeten zich zelf maar vermaken, vind je ook niet?
Heel veel plezier daar en liefs van
opa en oma.

Nathalie

Hooooi! Ah het klinkt echt superleuk! Fijn dat je al zoveel hebt kunnen zien en overal mee naartoe wordt genomen. Stuur maar wat foto's op whatsapp als dat wel lukt, ik ben superbenieuwd hoe het daar is! Je foto met de kindjes zag er in ieder geval zo lief uit. Veel succes deze eerste week!

Marieke

Super om te horen dat je het zo naar je zin hebt! Ik ben benieuwd hoe het vandaag (woensdag) is gegaan nu de kinderen terug op school zijn. Succes lieve nicht!

Jolanda

Wat leuk om je verhaal en ervaringen te lezen Eveline. Geniet er vooral van, en heel veel succes met je goede werk!!!! #alsjehaarmaargoedzit*

Rick

Leuke update, geniet er van!!

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!