eefinzuidafrika.reismee.nl

De tweede week!

Mijn eerste dagen als 'miss Nederlof' zitten erop! 'Miss James' (Angela) en ik vormen samen het docententeam van de Gap Star Class. In deze klas zitten kinderen die het niveau van hun klas van vorig jaar niet meer aankonden (die dus de 'gaps' in hun kennis moeten vullen, vandaar de naam van de klas) of kinderen die veel 1 op 1 begeleiding nodig hebben (de special needs kinderen). Er zit bijvoorbeeld een blinde jongen bij ons in de klas, waar je alles bij moet voorlezen, zodat hij de opdrachten kan maken op zijn laptop, maar ook een jongen met een verstandelijke beperking en vlekken in zijn zicht, waardoor hij met lezen soms halve zinnen overslaat, omdat hij ze niet ziet. Het is intensief werk, maar ontzettend leuk! We proberen voor de blinde jongen allerlei dingen te verzinnen, waardoor hij de meeste opdrachten gewoon kan maken. Voor rekenen heb ik bijvoorbeeld een bord met blokjes erop gemaakt, waardoor hij moeilijke sommen kan maken, door ze boven elkaar te leggen in verschillende rijen (eenheden, tientallen en honderdtallen).

Angela en ik hebben een klas van 9 kinderen. Dit klinkt als een kleine klas, in vergelijking met de Nederlandse klassen, maar het is echt druk! We hebben namelijk kinderen van veel verschillende leeftijden, waardoor we de klas opdelen in 3 groepen en je dus eigenlijk constant aan het heen en weer rennen bent tussen de groepen. Een hele uitdaging dus ;)

De collega's op de school zijn echt ontzettend aardig. Ik leer ze steeds beter kennen en we hebben echt veel lol met z'n allen in de pauzes en na schooltijd! Ze proberen me allemaal Zulu-woorden te leren en ik probeer hun Nederlandse zinnetjes te leren, echt heel leuk :) Iedereen is bovendien altijd super aardig. Het is hier gewoon om aan iedereen die je tegenkomt en hoi tegen zegt, ook meteen te vragen hoe het gaat en dan vraag je dat ook terug. Het is meer een gewoonte, maar het klinkt toch heel aardig en meelevend als mensen dat aan je vragen.

Vrijdag had ik echt iets heel goors. Zoals veel van jullie waarschijnlijk wel weten, heb ik een ontzettende hekel aan insecten en vreemde beesten. Toen ik die avond een kamer in liep waar ik eigenlijk nooit kom in dit huis, merkte ik dat het nogal vreemd rook. Ik dacht er niets van en zetten even een raampje open. Toen ik bij het raam stond en even naar beneden keek, zag ik daar opeens een dode vleermuis liggen! Na even keihard gegild te hebben en half trillend een veger en blik gepakt te hebben, besloot ik dat ik hem toch maar echt moest gaan opruimen. Ik checkte nog even of hij echt dood was, door een stok naar hem te gooien en toen heb ik hem zo het raam uit gegooid. Ik word straks nog eens echt een dappere Afrikaanse haha!

In het weekend heb ik zaterdagochtend met Angela deze schoolweek voorbereid. We waren vrijdag zo uitgeput, dat we besloten hadden dat we beter zaterdagochtend even samen konden gaan zitten om de lessen voor te bereiden. 's Middags zijn we gezellig naar de mall gegaan voor onze boodschappen en hebben we even een rondje gelopen daar. Wat ben ik blij dat ik met haar samen mag werken! Ze is echt een ontzettend lieve vrouw en we vormen een goed team, al zeg ik het zelf. Zondag ben ik met Alfons en Yvonne meegegaan naar hun kerk en daarna hebben we geluncht bij een restaurantje aan het strand. Ze hadden hun kleine teckelpuppy meegenomen, dus die kon toen mooi even spelen in het zand. Echt, het is het meest schattige hondje ooit! Ik zou hem zo in mijn koffer mee naar huis willen nemen, maar ik ben bang dat ze dat niet goed gaan vinden haha! Toen heb ik 's avonds nog bij hen gegeten en hebben we de eerste aflevering van de nieuwe serie van Sherlock Holmes gekeken, op aanraden van hun kinderen, wat een succes was :) Een super leuk weekend dus!

Vorige schoolweek was een week van opstarten en herhaling van vorig jaar en sinds maandag zijn de kinderen echt gestart met hun gewone schoolwerk. Het is goed gegaan en de kinderen beginnen steeds meer te wennen aan hun klas en aan Angela en mij. Leuk om te zien dat dat soms heel snel kan gaan!

Ik ga m'n blog maar afsluiten nu, want ik ben ontzettend moe. De mensen die mij een beetje kennen, zullen het volgende wat ik ga zeggen waarschijnlijk heel raar vinden, maar ik slaap hier eigenlijk altijd al voor 10 uur 's avonds, meestal zelfs rond 9 uur. Dat heeft iedereen hier overigens. Ze zeggen dat het door de hitte en het klimaat komt. Bovendien is het hier om 7 uur al donker, terwijl het zomer is en gaat de zon heel vroeg alweer op, waardoor je vroeg moe bent en vroeg wakker wordt. Dus ik ga zo lekker slapen, zodat ik morgenochtend weer klaar ben voor een nieuwe schooldag!

Liefs, Eveline

Reacties

Reacties

Wies

Lieve Eveline, ontzettend leuk om te lezen hoe jij je in je nieuwe wereld er doorheen slaat en oog hebt voor je omgeving. Heel bijzonder en knap van je! Ik denk regelmatig aan je en ben blij dat je daar zulk mooi werk kan doen met jouw talenten!
Dikke kus,
Je auntie uit Groningen?

Sanneke

Held! Een dode vleermuis het raam uitkieperen haha
Je geniet echt van je verblijf hè, heel leuk om dat door je verslag te lezen. En keep up the Good work, te gek dat je zo snel al je plekje hebt gevonden en de kinderen echt helpen leren! Liefs van ons alle vier!

Mama

Wat heerlijk dat jij al zoveel ervaring opdoet met het verwijderen van vieze beesten! Heerlijk om je straks mee te nemen naar een exotisch land.... dan kan ik jou gewoon roepen als er iets kruipt waar ik niet blij van word..... hahahaha... veel liefs!

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!