eefinzuidafrika.reismee.nl

De derde week!

Ik ben hier inmiddels al meer dan drie weken en het voelt hier al steeds meer als thuis. Ik leer steeds meer mensen hier kennen en heb m'n plekje in de school ook wel een beetje gevonden.

Op school zijn de werkdagen steeds meer gestructureerd en Angela en ik runnen de klas alsof we het al veel langer zo doen! Van maandag tot donderdag zijn de normale lessen, dus dan doen we rekenen, Engels, spelling, social studies (godsdienst, aardrijkskunde, geschiedenis) en science (biologie, natuurkunde, scheikunde voor jongere kinderen). Op vrijdag is de freestyle friday, wat inhoudt dat we dan de dag zelf kunnen indelen, aan de hand van een bepaald thema. Het thema van dit semester is 'all about me'. De kinderen gaan presentaties geven over wie ze zijn, ze leren over hun lichaam (lichaamsdelen, organen, zintuigen, etc.), ze leren beschrijven wat hen uniek maakt en maken hier allerlei opdrachten over en knutselwerkjes. Angela en ik hebben het zo verdeeld, dat zij de maandag tot donderdag op zich neemt, zodat ik dan met de blinde jongen aan zijn schoolwerk kan werken en dan doe ik de vrijdag. Veel van jullie zullen wel weten dat ik biologie super leuk vind en knutselen met de kinderen ook, dus voor mij is dit echt de perfecte verdeling (en zo ziet Angela het gelukkig ook)! Heerlijk om zo met de kinderen aan de slag te zijn en ze vooruit te zien gaan.

Zaterdag ben ik met Kieran mee gegaan om boodschappen te doen. Super grappig om allemaal half Nederlandse woorden te zien, doordat sommige dingen in het Afrikaans aangegeven zijn. Er hing bijvoorbeeld een bord met blikkiesgroente boven een gangpad haha! Het was echt ontzettend warm die dag, dus het is echt lekker om dan even weg te gaan en met de ramen open rond te rijden. Ik kan gewoon niet ophouden met staren naar de omgeving hier onderweg. De natuur is echt prachtig en dan opeens zie je allemaal prachtige huizen en weer een stukje verderop half vervallen mini huisjes waar super veel mensen in wonen. Heel tegenstrijdig om te zien. Ik geniet wel echt volop van de natuur hier, het is zo mooi!

Zondag ben ik met Alfons, Yvonne en hun twee kinderen mee geweest naar de kerk en vervolgens mocht ik mee met Yvonne naar een blinde jongen en zijn begeleidster. Deze jongen is iets ouder dan de jongen waar ik mee werk en de begeleidster is speciaal geschoold voor het begeleiden van blinde kinderen. Echt mooi om te zien wat je allemaal kunt doen en super leerzaam! Het werken met een blind kind is veel uitdagender dan je van tevoren denkt, maar ik vind het echt ontzettend leuk om te doen! Ik leer hier ook gewoon heel veel, gewoon door het maar uit te proberen. Allemaal creatieve manieren vinden voor van alles is echt heel leuk :)

Dinsdagmiddag en donderdagmiddag ga ik voortaan van 3-4 zwemles geven aan de wat kleinere kinderen (groep 0 tot groep 3 ongeveer). Ik ben dol op zwemmen en de kleintjes vind ik ontzettend schattig, dus je kunt me bijna niet blijer maken dan met dit! Dit doe ik toevallig ook samen met Angela, dus heel gezellig :) Dinsdag hebben we alle kinderen bij ons gehad om te kijken hoe goed ze kunnen zwemmen en dan gaan we groepen maken gesorteerd op niveau, zodat we ze nieuwe dingen kunnen leren.

Dinsdagavond heb ik bij Brett en Kara gegeten. Zij wonen en werken hier al 2,5 jaar en hebben een zoontje van 1 jaar. Het is echt leuk om hun te spreken over wat ze hier allemaal doen en over hun ervaringen hier. Bovendien is hun zoontje echt ontzettend schattig :) Wel zagen we een slang die achter een pad aan ging om hem op te eten, terwijl hun zoontje daar lekker op de grond aan het spelen was. Gelukkig pakte Brett een bijl en hakte hij zo de kop van die slang eraf, terwijl Kara haar zoontje op de arm nam. Tja, zo gaat dat in Afrika haha! Ook heb ik ondertussen mijn eerste aapjes gezien hier op het terrein. Het was een groep van ongeveer 10 kleine bavianen, die de vruchten uit de bomen hier opeten. Ze rennen meteen weg als ze je zien, wat wel goed is, want als ze in je huis komen, halen ze gewoon alles overhoop. Ze trekken je koelkast en kasten open en eten alles op wat ze lekker vinden. Hopelijk gaat dat mij niet overkomen! Verder heb ik gelukkig geen vleermuizen meer in m'n huis gehad sinds die dode van vorige week! Wel gekko's, maar daar kijk ik niet eens meer van op. Alleen als ze je aanstaren terwijl je aan het douchen bent, voel je je toch wel een beetje bekeken, moet ik zeggen haha ;)

Mocht het nog niet duidelijk zijn: ik geniet hier echt enorm. We hebben de meeste dagen heerlijk weer (alleen soms enorme onweersbuien), ik heb het ontzettend naar mijn zin op de school en ik vind de mensen hier super aardig. De tijd gaat voor mijn gevoel ook veel te snel, want ik heb al 3,5 week van de 15 weken erop zitten! Maar goed, dat is alleen maar een goed teken denk ik :)

Liefs, Eveline

Reacties

Reacties

mama

Dat is snel! En weer heerlijk om te lezen hoe je geniet! Love you!

Wies

Lieve Eveline, ontzettend fijn om te lezen hoe ontzettend je geniet en daar op je plek bent! Geweldig lijkt me dat om dat zo te ervaren. De mensen boffen daar met jou en zo te horen andersom ook.
Heftig dat verhaal van die slang??.
Hier gaat alles z’n gewone gangetje en ook qua weer mis je niet echt wat.
Daarom: geniet lekker verder en maak vooral ook foto’s ook al kunnen we die misschien pas zien als je weer in Nederland bent (als je tenminste nog terug wilt komen).
Liefs ?

Papa

Ik geniet er steeds weer van om te horen/lezen/zien dat je daar zo goed op je plaats bent. Blijf lekker genieten! Maar wel in april gewoon naar huis komen hoor..... Liefs, P.

Rick

blikkiesgroente, haha!! Goed om te horen dat je het zo leuk hebt daar, geniet ervan :) :)

Sanneke

Wat pak jij veel op, van bio to zwemmen! En alles met evenveel enthousiasme zo lijkt het. Lijkt me heerlijk voor de kids dat ze zo worden uitgedaagd en gestimuleerd. Staat er al een safari gepland voor jou? Liefs van ons!

Eveline Nederlof

Super leuk om al jullie reacties te lezen, ben blij dat jullie het leuk vinden om te horen wat ik hier allemaal doe :)

@Sanneke: jazeker! 2 tot 4 maart ga ik met 3 anderen naar een safaripark, om daar allerlei dieren te spotten en te slapen in tenten daar, dus super bijzonder!

Lisanne

Leuk leuk! Dat met die Nederlandse woorden in de supermarkt herken ik wel ja, vet handig haha :). Echt gaaf om te lezen hoeveel je leert met onderwijs en begeleiden enzo. Ik zie gewoon door het scherm heen dat je intens aan 't genieten bent!

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!