eefinzuidafrika.reismee.nl

Blog 5

Vorig weekend ben ik voor het eerst in het ziekenhuis geweest, om te kijken bij een jongetje van 6 jaar met hersenvliesontsteking. Hij lag op de babyafdeling, omdat op de gewone kinderafdeling geen plek meer was, dus lag hij de halve nacht wakker van huilende baby's. Gelukkig mocht hij afgelopen vrijdag naar huis en gaat het allemaal super goed met hem! Het ziekenhuis is wel heel anders dan bij ons. De afdelingen zijn veel groter en je wordt gewoon op de plek neergezet waar ze toevallig een plekje hebben. Maar goed, het ziekenhuis is maar 10/15 minuten rijden, aan het einde van de dirtroad waar Rehoboth aan ligt, dus eigenlijk het dichtstbijzijnde gebouw. Als je dit soort dingen meemaakt, bedenk je je wel echt dat we het in Nederland ontzettend goed hebben. Je krijgt in Nederland vaak privékamers of je ligt hooguit met 4 personen, je krijgt heerlijk eten en drinken, het is super dichtbij altijd en je kunt er zelf makkelijk even naartoe rijden. Dat hebben deze mensen allemaal vaak niet.

Op woensdag hadden we een outing met onze klas. Een outing is een soort mini schoolreisje, een klein uitje, wat voor deze kinderen heel bijzonder is. Ze leven namelijk altijd binnen de hekken van dit dorpje. Best wel opgesloten, als je je het probeert voor te stellen eigenlijk. We gingen kijken in een bibliotheek, want daar waren ze allemaal nog nooit geweest (zelfs de jongen van 14 uit onze klas had nog nooit een bibliotheek gezien). Daarna gingen we naar het strand en hebben we heerlijk gezwommen in de zee. De golven zijn hier veel groter dan in Nederland en de kinderen genieten er echt enorm van. Zelfs de blinde jongen springt gewoon vol overgave de golven in en de kinderen die niet goed kunnen zwemmen, klemmen zich stevig aan je vast en willen heel diep het water in. En als je ze belooft dat we aan het einde van de dag ook nog eens een ijsje gaan eten, kan hun dag helemaal niet meer stuk! We gingen naar de KFC om een ijshoorntje voor ze te kopen en dat kostte 4,90 rand, wat omgerekend iets van 35 cent is. Ik ben heel erg verbrand, maar dat mocht de pret niet drukken. Echt leuk ook om te zien dat dit soort uitjes echt helpen voor de groepsvorming. De kinderen helpen elkaar en maken grapjes met elkaar, super leuk!

Met 5 drukke kinderen in een auto en dan ook nog eens aan de linkerkant van de weg rijden is wel een uitdaging moet ik zeggen, maar het is gelukt! Het rijden gaat sowieso echt steeds beter en ik kan me al bijna niet meer voorstellen dat ik eigenlijk gewend was om aan de rechterkant van de weg te rijden. Hier word je ook echt heel goed in de hellingproef, want bij elk stoplicht sta je wel half op een berg en moet je dus wachten. Altijd handig om er extra mee te oefenen ;) Ook het vinden van de weg gaat steeds beter. In het begin is het echt lastig om de weg te vinden naar de supermarkt bijvoorbeeld, aangezien dat 45 minuten rijden is, dus niet even om de hoek. Wel zijn de supermarkten echt groot en staan ze in grote malls, dus dan heb je wel meteen alles wat je nodig hebt op 1 plek. Het is echt een uitje om in het weekend even lekker boodschappen te gaan doen.

Sinds donderdag heb ik trouwens een huisgenootje! Tot nu toe woonde ik alleen in het volunteershuis, maar nu wonen we met z'n tweeën. Ze heet Roos en zoals je aan de naam kunt horen, is het een Nederlands meisje. Ze is hier al eerder geweest en we kunnen gelukkig gezellig kletsen, dus dat is fijn. Het is ook wel handig met koken en wassen, voor twee personen gaat dat allemaal net iets makkelijker en kunnen we het een beetje afwisselen. Echt leuk dus :) Met z'n tweeën dingen organiseren voor de kinderen is natuurlijk ook makkelijker dan in je eentje, dus we willen misschien in de vakantie (eind maart/begin april een weekje) filmavondjes doen met groepen kinderen of leuke outings doen. Maar goed, daar moeten we nog maar even over na denken!

Vrijdag was het weer een Freestyle Friday en hebben we weer verder gepraat over 'All about me'. We hadden al gepraat over hoe het lichaam van de binnenkant en de buitenkant werkt en wat de 5 zintuigen zijn. Nu gingen we verder, door te praten over hoe je het beste voor je lichaam kunt zorgen. We hebben het gehad over in bad gaan, slapen, haar borstelen, gezond eten, bewegen en tanden poetsen. Heel veel kinderen hebben geen idee hoe ze hun tanden moeten poetsen en dus hebben echt veel kinderen in dit dorp zwart/bruine vlekjes op hun tanden en een stinkende adem. Ik heb ze dus een tandenpoetsles gegeven. Ze vonden het echt super grappig en leuk en nu komen de kinderen elke keer 's ochtends aan me laten zien hoe goed ze hun tanden wel gepoetst hebben, dus dat doel is bereikt in elk geval! Hun tanden zien er al een stuk beter uit, na een paar dagen goed poetsen! Het is echt schokkend om te zien dat de kinderen dit soort dingen niet goed genoeg leren, want wij zouden dit echt zien als de basis van je opvoeding. Elke ouder leert zijn of haar kinderen voor zichzelf zorgen in Nederland, maar hier is dat dus een stuk minder vanzelfsprekend.

Zaterdag ben ik met Roos en twee meisjes van 6 jaar naar de winkels gegaan om onze boodschappen te doen en te lunchen. De meisjes mochten de kar duwen en reden tegen allemaal dingen en elkaar aan, maar goed, ze vonden het geweldig. En na afloop gingen we natuurlijk lekker eten, waar ze echt van genoten. Ze gaan niet zo vaak naar de winkels, dus voor hen is het echt bijzonder. Als wij toch naar de mall gaan om boodschappen te doen, kunnen we net zo goed 2 kinderen meenemen om het gezellig te maken voor hen. 's Middags en 's avonds vierde Alfons zijn verjaardag, dus we hebben lekker gegeten (een braai natuurlijk!) en het was gewoon echt gezellig om even met iedereen te kletsen. Zondag ben ik weer met Alfons en Yvonne meegegaan naar hun kerk. De kerk is echt ontzettend leuk! Heel veel leuke mensen en er gebeuren echt mooie dingen daar :) 's Middags hebben we Sherlock Holmes helemaal af gekeken, dus nu is het wachten op de beslissing of ze een seizoen 5 gaan maken. Verder heb ik nog lekker gezwommen in hun zwembad. Elk gewoon huis hier heeft eigenlijk wel een zwembad, het is echt een uitzondering als je een normaal huis hebt zonder zwembad. Heerlijk vind ik dat, lekker zwemmen om af te koelen!

Ik geniet hier echt heel erg van mijn weekenden! Er zijn genoeg leuke mensen hier om gezellige dingen mee te doen en ik kan dan echt lekker uitrusten. Lesgeven is al vermoeiend, laat staan aan kinderen met special needs, dus het is heerlijk om in mijn weekenden allemaal leuke dingen te doen en lekker uit te rusten.

Het is echt een gek idee dat ik al 2/5 van mijn verblijf hier erop heb zitten. Ik zit hier nu al 6 weken, dus nog maar 9 weken te gaan, voordat mijn vliegtuig naar Nederland vertrekt. Ik moet er eerlijk gezegd nog niet aan denken! Tuurlijk zijn er wel mensen die ik lang niet gezien heb, maar ik heb het hier zo naar m'n zin, dat ik nog lang niet weg wil! Maar goed, eerst nog maar lekker genieten hier en dat lukt zeker wel! :)

Reacties

Reacties

Lisanne

Leuk verhaal weer! :D Zo grappig, dat van die hellingproef herken ik heel goed haha, ben er ook heel goed in geworden XD. Veel plezier nog!

Wies

Lieve Eveline, je hebt echt een schrijftalent! Iedere keer heb ik het idee dat we gewoon een soort filmpje van je toegestuurd krijgen waarin we mee kunnen kijken naar jouw belevenissen! Erg bijzonder. Ik kan me voorstellen dat het niet alleen voor jou moeilijk gaat worden om over een poos weer terug te gaan, maar ook voor alle kinderen daar!!!
Voor ons hoop ik natuurlijk dat het gaat lukken.
Werk en geniet lekker verder.
Liefs

oma Jellema

0ok wij genieten van je leuke verslagen over je werk, kinderen en verbrandingsverschijnselen! Nee hoor, blijf asjeblieft goed smeren, anders kom je straks als een indiaan terug. Niet dat dat niet mooi is, maar zo kennen we je niet en moeten wij weer aan jou wennen!!
Nee hoor, geniet maar en wees er van overtuigd, dat wij je altijd mooi vinden, bruin of blank. Het zijn ook mooie kinderen; zij zijn altijd mooi bruin!
Lieve schat, we wensen jou nog veel genoegen in je werk en graag tot een volgend verhaal!
Veel liefs van
opa en oma.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!