eefinzuidafrika.reismee.nl

Blog 7 - Safari en slangenpark

Afgelopen weekend was echt geweldig! Vrijdagochtend om half 7 zijn Alfons, Yvonne, Kieran en ik vertrokken richting Ladysmith (5 uur rijden vanaf Murchison). Daar is namelijk een private game reserve, dat Nambiti heet. Makkelijker gezegd: we gingen op safari! We sliepen in lodges, dus een soort huisje, maar dan gemaakt van tentdoeken. Ik had buiten mijn huisje een regendouche, dus 's ochtends kon ik douchen onder de sterren. Verder was er een heerlijk bad, dat de laatste avond klaar stond met waxinelichtjes en gevuld met warm water en sop. Echt top!

Het belangrijkste van de 3 dagen dat we er waren, waren natuurlijk de game drives. We zaten dan in een grote, open auto. Voorin zat Tasha, onze guide, met nog een stoel naast zich en daar achter waren drie rijen waar drie mensen konden zitten. De eerste avond zat de auto zo goed als vol, want we waren met een groep van negen mensen. We hadden meteen al veel mooie dieren gezien: witte neushoorns, giraffes, olifanten, impala's, zebra's, koedoe's, gnoe's en de klapper: een cheetah! Dat we de cheetah gezien hadden, was echt super bijzonder, want er is er maar één in het hele park! De avonddrives zijn van 4 uur tot 7 uur, maar iets voor 7 uur kreeg Tasha de melding dat bekend was waar de cheetah was, dus toen hebben we uiteindelijk tot 8 uur rondgereden om zo lang mogelijk de cheetah te kunnen bekijken. Het was echt top!

De volgende ochtend moesten we alweer om kwart over 5 klaar staan, zodat we net voor zonsondergang konden vertrekken. Prachtig om de zon op te zien gaan daar, achter de bergen met een helemaal rood/oranje/geel gekleurde lucht! Ook deze ochtend zat de auto weer vol. We kregen halverwege warme chocolademelk of koffie met amarula (om 7 uur dus ofzo), dus vroeg op de dag zaten we al aan de drank haha! We zagen weer neushoorns, giraffes, zebra's en nog veel meer dieren! Ook zagen we voor het eerst nijlpaarden, maar die lagen heerlijk te rusten in het water, dus je zag alleen hun dikke rug boven het water uitsteken.

Overdag konden we uitrusten en zwemmen. Verder was het eten echt heel uitgebreid, dus we konden heerlijk kletsen tijdens een uitgebreide lunch. 's Avonds gingen we op pad om leeuwen en zwarte neushoorns te vinden. Na lang zoeken, zagen we heel ver weg leeuwen: een mannetje en een vrouwtje met een kleintje! Gelukkig kon ik goed inzoomen met m'n camera en hadden we verrekijkers in de auto liggen, waardoor we ze heel mooi konden bekijken. Bovendien kwamen we op de terugweg opeens een zwarte neushoorn met haar kleintje tegen. Er bestaan nog maar 3000 van deze dieren in de hele wereld en als je ze tegenkomt, zouden ze normaal gesproken hard wegrennen of je aanvallen, omdat ze heel erg mensenschuw zijn. Deze moeder was alleen als kleintje ooit gevonden, omdat haar moeder dood gemaakt was door stropers en zij zat daar. Bovendien was ze doof, want ze heeft geen oren. Dus besloten de mensen die haar vonden haar mee te nemen, waardoor ze veel minder mensenschuw is en zelfs met haar kleintje gewoon rondloopt naast de auto. Zo mooi om mee te maken!

De volgende ochtend hadden we alleen nog meer geluk met de leeuwen: twee andere leeuwen (twee mannetjes) waren gespot vanaf beneden. Ze liepen naar boven, dus toen zijn wij heel snel naar boven gereden. En ja hoor: ze kwamen richting ons gelopen! Alleen onze auto is een open auto, dus ze kunnen zo naar binnen springen als ze willen. Gelukkig waren we maar met z'n vieren in die auto en onze driver en zij zei dat we gewoon stil moesten zitten. Uiteindelijk kwamen ze gewoon tegen onze auto aan allebei de kanten! Ik zit dus eigenlijk 10 cm naast een leeuw. Echt wauw! Wat een geslaagd weekend, met zo veel prachtige dieren, een super mooie natuur en heel gezellige mensen om de ervaring mee te delen! Ik had niet beter kunnen wensen :) Ik hoop dat het binnenkort lukt om wat foto's op m'n blog te zetten van dit weekend, dan kunnen jullie ook een beetje mee genieten!

Afgelopen dinsdag zijn er twee nieuwe vrijwilligers aangekomen: een jongen en een meisje uit Nederland (Peter en Marjon)! Zij zijn verpleegkundestudenten, dus werken vooral in een hospice hier dichtbij en in de clinic hier op het terrein. Overdag kom ik ze dus niet veel tegen, maar 's avonds is het nu echt een gezellige boel met z'n vieren :)

Vrijdag ben ik met de vier oudste leerlingen naar pure venom geweest. Dit is een reptielenpark, met name gericht op slangen en krokodillen. Deze leerlingen hadden net een hoofdstuk afgerond over reptielen en dus moesten ze deze natuurlijk wel eens in het echt gaan bekijken. Ik ben niet echt een slangenliefhebber, maar het was wel leuk om ze achter glas te zien haha ;) Verder was het hartstikke gezellig met de lerares van die klas en de vier leerlingen!

Vandaag zijn Roos en ik 's ochtends naar de supermarkt gegaan met twee jongetjes, die ons maar al te graag wilden helpen om het karretje te duwen. Daarna gingen we lekker patat eten bij Wimpies, waar buiten een speelhuis stond met een grote glijbaan, dus ze waren hartstikke blij! Toen we daarna ook nog even naar het strand liepen, omdat dat precies achter die supermarkt lag, kon hun dag natuurlijk helemaal niet meer stuk! Het was ontzettend gezellig en na afloop lagen ze te slapen in de kar, dus ik denk dat ze het daar wel mee eens waren.

Na de boodschappen zijn Roos en ik naar Leopard Rock geweest. Daar was ik al eerder deze vakantie geweest, maar het blijft prachtig daar! Je kunt daar heerlijk eten, met een super mooi uitzicht over de gorge. Daarna hebben we natuurlijk foto's gemaakt op de uithangende steen die daar vlak naast is. Als het weer lukt met de foto's uploaden, zal ik daar ook nog even een foto van toevoegen, dan kunnen jullie zien wat ik bedoel. De natuur is hier zo mooi! Het is heel anders dan in Nederland en ik geniet er echt van :)

Na het eten zijn we de gorge in gereden en hebben we gewacht tot Peter en Marjon er ook waren. Toen hebben we een hike gedaan, heel steil de bergen in. We zijn over allemaal rotsen geklommen en onder bomen door gelopen. Wel ben ik op een gegeven moment uitgegleden van een grote rots, waardoor ik heel hard naar beneden viel. Gelukkig liep het goed af en heb ik alleen wat spierpijn en wat schrammen. Toen we weer terug liepen, zagen we nog allemaal apen en babyaapjes, dus weer totaal iets anders dan wat je in Nederland mee zou maken. Het was echt weer een topdag!

Het aftellen is nu al een beetje begonnen: over iets meer dan 6 weken vertrekt mijn vliegtuig alweer naar Nederland. Ik wil er eigenlijk echt totaal nog niet aan denken, maar de tijd gaat hier gewoon ontzettend snel. Extra genieten nu dus maar!

oma Jellema

Lieve Eveline!
Wat genieten wij van jouw avontuurlijke en gezellige verhalen! Als je niets meer in je vak kunt of wilt doen, kun je zeker een niet onverdienstelijk schrijfster worden! Geweldig hoe beeldend je kunt vertellen over al die dieren die je gezien en meegemaakt hebt, het lekkere eten, de gezellige jongetjes die zo graag helpen met het winkelwagentje. Wij geloven best dat je het jammer vindt als je tijd in Zuid Afrika om is en je terug gaat naar de gezapige wereld die "Holland"heet. Maar........wij zullen toch ook heel erg blij en dankbaar zijn als we je weer in levende lijve kunnen zien! Voor nu: geniet er nog maar even van en maak maar veel leuke foto's: ook leuk voor "later".
Lieve schat we wensen je nog een paar fijne zes weken toe en lezen graag je verdere belevenissen.
Groetjes en heel veel liefs van
opa en oma J.

Lisanne

Echt een heerlijk verhaal weer :D. Zuid-Afrika is zo'n onmeunig mooi land!

Wies

Lieve Eveline, wat weer een kleurrijke weergave van wat je allemaal hebt meegemaakt. Iedere keer lijkt het of we even over je schouder mee kunnen kijken, zo bijzonder weet jij het te beschrijven. Ik word steeds benieuwder naar je foto’s en hoop dat je intens blijft genieten van je mooie verblijf daar met alle bijzondere kanten die dat heeft! Enne... beetje voorzichtig zijn hè!
Liefs

Mama

wij kunnen niet wachten tot je weer thuis bent..... hahahahaha..... doe je wel voorzichtig liefie! We willen graag dat je heelhuids weer thuis komt! En verder gewoon nog even voluit genieten van je laatste weken... gewoon niet aan denken en doorgaan met waar je mee bezig bent! Love you meissie....