eefinzuidafrika.reismee.nl

Blog 8 - Pasen en schoolvakantie!

Hoi allemaal! Het is al even geleden dat ik een blog geplaatst heb, dus hierbij weer even een update van mij!

Afgelopen weekend was het natuurlijk Pasen. Pasen wordt hier in Zuid-Afrika eigenlijk veel uitgebreider gevierd dan kerst. Iedereen gaat op weg naar hun familie en de wegen zijn gevuld met taxi's. Er worden zelfs taxi's ingezet, die eigenlijk onbruikbaar zijn verklaard, maar bewaard worden voor dit soort tijden. Je kunt je wel voorstellen dat het verkeer dan iets minder veilig is en dat je echt wel goed moet uitkijken. Op het nieuws wordt zelfs elk jaar bijgehouden hoeveel verkeersdoden er gevallen zijn tijdens de paasdagen en of dat dan meer of minder is dan vorige jaren, zo erg is het. Maar alles is gelukkig goed gegaan hoor!

Op Goede Vrijdag voerden de kinderen een toneelstuk op. Ik moest dit jaar The Passion natuurlijk missen, dus dit was een leuke vervanger ;) De kinderen hadden allemaal goed hun tekst, de liedjes en de dansjes ingestudeerd de afgelopen weken, dus ze waren natuurlijk supertrots! En terecht ook hoor, het zag er echt goed uit en ze kenden alles heel goed uit hun hoofd. Als ik weer in Nederland ben, zal ik wel wat filmpjes proberen te uploaden, dan kunnen jullie ook een beetje meegenieten!

Op zondag was er om half 6 's ochtends een zonsopgangsdienst op het strand. Het was gewoon een paaskerkdienst, maar dan op het strand tijdens zonsopgang. Dit wordt georganiseerd door alle kerken hier in de buurt, dus het was echt heel druk. Echt heel mooi om mee te maken! 's Middags gingen we met alle medewerkers hier eten. Heel gezellig om zo met elkaar te zijn!

Maandag ben ik met Roos en drie 8-jarige jongens naar Lake Eland geweest. Lake Eland is een game reserve hier heel vlakbij, waar ze niet alle dieren hebben, maar bijvoorbeeld wel giraffes, zebra's en gnoes. Je kunt daar ook over een 'suspension bridge' lopen, wat eigenlijk gewoon een brug is van een stevig net, die gespannen staat boven een klif in de gorge. Je kunt dus helemaal naar beneden kijken en de brug beweegt als je loopt. We zijn met z'n vijven over die brug heen gelopen, met een super mooi uitzicht! We hebben nog ergens een picknick gedaan en allerlei dieren gezien, terwijl we zelf door dat park heen reden. Het was echt een super leuke dag!

Deze week is het trouwens vakantie, dus ik ben nu druk met het holiday program. Elke dag is er voor de kinderen wel een activiteit. De kinderen zijn op leeftijd ingedeeld in groepen, dus voor elke groep is er elke dag 1 activiteit. Dat kan gewoon spelen zijn, maar ook naar het strand, hiken in de gorge, knutselen, sporten of bakken bijvoorbeeld. Verder hebben we de afgelopen 3 avonden 3 meidenavonden gehad, waar we nagels hebben gelakt, maskertjes op gedaan hebben, film gekeken hebben en karaoke gedaan hebben. Deze avond is het gelukkig weer rust haha, al was het wel heel gezellig!

Volgende week en de week daarna zijn het nog gewone schoolweken en daarna ga ik op dinsdag alweer naar huis. Ik begin steeds meer op te zien tegen het afscheid, ik wil eigenlijk echt nog lang niet weg. Het is zo leuk hier! Ik ga nog zo veel mogelijk leuke dingen doen die ik nog wil doen hier en veel tijd doorbrengen met de kinderen, dus het gaan nog leuke weken worden, denk ik! Tot over 2,5 week in Nederland allemaal!

Mama

Blijft heerlijk om je belevenissen te lezen! Zou graag even om een hoekje kijken bij je..... ze gaan je missen maar ik ben ook blij als je er weer bent bij ons thuis.... love you! ❤

oma Jellema

Lieve Eveline,

Wat ben ik trots op je, zoals je al je belevenissen beschrijft! We merken, dat je ontzettend geniet en nog helemaal niet uitkijkt om terug te gaan naar Nederland! We gunnen je dat uiteraard heel erg en het feit, dat je zo van dit land en de mensen(kinderen) geniet, is bijzonder plezierig te lezen. Je hebt echt eer van je schrijfsels, want er wordt steeds weer naar uitgekeken! We gunnen je deze belevenissen écht en genieten mee,zoals jij dit beschrijft!
Wij hebben ook een gezellige eerste paasdag gehad. We waren voor na de kerkdienst uitgenodigd bij Jurjen en Sieta en hebben daar heerlijk koffie gedronken met oranjekoek, daarna wat ander drinken met allerlei versnaperingen, toen nog lekkere kippensoep met allerlei luxe broodjes. Het was heel gezellig. We kregen Frieda en Ericje nog even te zien, die kwamen "langs"en echt waar het is een allerliefst jongetje: lacht lief en probeert wat geluidjes te maken: zó leuk!
0m kwart over drie kwam de trein uit Amersfoort aan met daarin je vader en moeder, die even op bezoek kwamen en gezellig bleven eten. Even leuk bijkletsen en om kwart over zes heeft opa ze weer naar het station gebracht want de trein vertrok weer om kwart voor zeven.
0p deze manier heb je zó maar gezellig een dag om!
Het is vandaag voor het eerst een beetje warmer hier 15 graden, maar er wordt nog wat warmer weer voorspelt en daar wachten we maar op!
Lieve Eveline wij wensen je nog een paar fijne weken toe en horen vast nog wel eens weer wat van jou!
Heel veel liefs van
opa en oma Jellema.