eefinzuidafrika.reismee.nl

Speltherapie training, safari met sponsorkindjes en heritage day!

Lieve lezers,

De afgelopen weken waren weer ontzettend leuk! Het sponsorkindje van m'n ouders was op 23 september jarig, dus daar heb ik toen wat cadeautjes gebracht namens hen. Ze is 4 jaar geworden en ze kreeg een nieuw jurkje met een jasje en een knuffel. Ze was zo ontzettend blij! Zo leuk dat kinderen hier met kleine dingen zo ontzettend blij zijn. In Nederland willen kinderen enorme legosets, het grootste barbiehuis of een iPad, maar hier worden kinderen al mega enthousiast van een kleine auto, een knuffel, een dvd of zelfs kleding.

De dag daarna was het heritage day. Dit is een belangrijke nationale feestdag in Zuid-Afrika, waarmee de verscheidenheid van culturen in Zuid-Afrika gevierd worden en dan is iedereen vrij. We vierden het pas later die week met het dorp, dus op die vrije dag ben ik met de drie andere Nederlandse vrijwilligsters en twee van onze sponsorkindjes naar Lake Eland gegaan. Dit is een safaripark dichtbij (half uurtje rijden) met springbokken, zebra's, impala's, giraffes en gnoes. Ik ben er de vorige keer ook geweest en had zin om weer terug te gaan! Mijn sponsorkindje (meisje van 6) en Nadiehs sponsorkindje (jongetje van 5) waren de gelukkigen die ook mee mochten om dieren te bekijken en over een hele hoge brug dwars boven de afgrond te lopen. Op de heenweg waren ze nog een beetje stil, maar dat veranderde al snel. Ze vonden het hartstikke leuk en op de terugweg hadden ze grote praatjes haha :) We hebben alle dieren die je daar kunt zien gezien en echt genoten die dag.

De donderdag daarna was het eindelijk zover: we gingen heritage day vieren met z'n allen. De kinderen waren al weken aan het oefenen op traditionele dansen en liedjes, er werden gedichten geschreven, de betekenis van de kleuren van de vlag waren opgezocht, want er mocht natuurlijk niets missen! Het hele dorp kwam kijken: de docenten, de huismoeders, alle kinderen, de medewerkers en alle volunteers. Er waren mensen die zich traditioneel gekleed hadden, dus de Zulu- en Xhosa-vrouwen droegen gekleurde jurken, met prachtig gekleurde sieraden. De vorige keer had ik als afscheidscadeau zulke sieraden gekregen, dus die moest ik natuurlijk wel om/op doen. Het was een super mooie show en heel leuk om kennis te maken met de traditionele dansen en liedjes. Heel leuk om te zien ook dat de huismoeders mega trots waren op hun kinderen! Ze schreeuwden, gilden en lachten, alsof hun leven er vanaf hing! Er werd onder andere een traditionele Zuludans opgevoerd, waarbij de vrouwen hun been zo hoog mogelijk in de lucht moeten doen en ik kan je vertellen: dat is moeilijker dan je denkt! Wij, als Nederlanders, moesten het natuurlijk ook proberen en werden aan het einde nog naar het podium gesleept om het ook te leren. Wat een leuke dag was dit!

De dag daarna was de laatste schooldag voor de lentevakantie hier (1 week), dus de kinderen konden hun rapporten ophalen. Voor mij is het alleen geen vakantie, want ik ben zondag naar Pretoria gevlogen voor een cursus van een week. Afgelopen maandag startte de speltherapietraining en vandaag was de laatste dag. Ik heb zo ontzettend veel technieken en theorie geleerd! We hebben in een zandbak verhalen uitgespeeld, getekend, met klei dingen gemaakt, met handpoppen gewerkt, echt van alles. Ontzettend mooi om te zien hoe alles werkt en dat ook bij de volwassenen er allerlei dingen uit kwamen. Ik vlieg morgen weer naar Durban, met allerlei nieuwe technieken en kennis erbij! Ik heb heel veel zin om dat binnenkort echt toe te gaan passen in het dorp. Maar goed, eerst maar terug vliegen naar huis en een spelkamer inrichten :)

Bedankt trouwens voor de vele reacties die ik de vorige keer kreeg, ook heel veel mailtjes en appjes van mensen. Heel leuk om te zien dat zo veel mensen mijn blog lezen! Als jullie nog vragen hebben, kan ik die natuurlijk beantwoorden (persoonlijk of in een volgende blog)! Verder ben ik aan het proberen om een paar foto's van heritage day en van het safaripark te uploaden, zodat jullie daar ook een indruk van krijgen!

Liefs, Eveline

Reacties

Reacties

Lisanne

Waah het is zo cool dat je dit allemaal doet! Ben echt trots op je! <3

opa en oma Jellema:

Lieverd je hebt zo wel een heel leerzaam en avontuurlijk leven en het lijkt ons leuk, dat je de kinderen zoveel plezier kunt doen. Past echt wel bij jou! Veel plezier en alle liefs van opa en oma.

Tiny

Ha Eveline,
Wauw! Wat ben je heerlijk enthousiast en wat maak je veel mee! Helaas geen playmobil meer hier, maar misschien kom ik viavia wel ergens aan. Liefs, tiny

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!