eefinzuidafrika.reismee.nl

Waterpark, Khula en load shedding

Een maand geleden schreef ik mijn laatste blog, dus ik dacht dat het wel weer tijd was voor een nieuwe blog! Lees vooral verder als je benieuwd bent naar wat ik de afgelopen maand gedaan heb.

In mijn vorige blog schreef ik over een broertje en zusje dat herenigd waren met hun moeder. Het is gebruikelijk om na de hereniging nog een paar keer een huisbezoek te doen, om elkaar nog even te zien en om te zien hoe het gaat. Ik mocht mee met de social workers en de vroegere huismoeder, huisbroertje en huiszusje, wat echt heel leuk was om te zien! We gingen met een 4x4 allemaal rare weggetjes door en uiteindelijk kwamen we bij het huis van de twee kinderen. Toen we uitstapten, zag het meisje ons al aankomen en rende meteen naar buiten en rende zo hard op haar vroegere huisbroertje af, dat ze samen bijna omvielen bij het geven van een knuffel. Toen kwam haar broertje ook naar buiten en voor ik het weet, had ik een jongetje van 5 om m’n nek hangen. Ze waren blij om ons allemaal weer te zien en lieten ons het huis zien. Nadat er heel veel foto’s genomen waren en iedereen genoeg geknuffeld en gespeeld had met elkaar, gingen we weer weg. Het meisje moest heel hard huilen toen we weggingen, maar gelukkig is het daar echt goed en kunnen ze weer bij hun moeder wonen!

Omdat de twee kinderen weggegaan zijn, waren er 2 lege plekken ontstaan in het dorp. 1 van de 2 plekken is inmiddels opgevuld door een nieuw meisje. Ze is 2 jaar oud en heeft de schattigste bolle wangetjes en het meeste piekhaar dat je gaat zien. Leuk om te zien hoe haar nieuwe huisbroertjes en -zusjes met haar omgaan en hoe snel ze al aan het wennen is aan haar nieuwe omgeving.

Verder ben ik op bezoek geweest bij Khula. Dit is een organisatie die een crèche heeft, bijles na school, muziekles en maaltijden uitdeelt aan de arme mensen in de community waarin het is. Ook geven ze Engelse les op een school midden in de community, waarbij ik ook mocht helpen. We gingen een Engels boekje lezen en ik mocht een jongetje helpen dat het best wel moeilijk vond, maar uiteindelijk kwamen we door het boekje heen. Ook hebben we daar een vrouw ontmoet die traditionele kleding maakt. Ik heb bij haar een kleurrijke rok laten maken, die ik van de week opgehaald heb. Als je in Zuid-Afrika gewoond hebt, kan dat natuurlijk niet aan je kledingcollectie ontbreken!

De laatste tijd valt de stroom heel vaak uit door 'load shedding'. Het bedrijf dat de elektriciteit regelt in heel Zuid-Afrika heeft een tekort en daar hebben ze iets op bedacht: ze gooien gewoon de stroom eruit voor een paar uur in bepaalde regio's en dan besparen ze. Het tekort is nu opgelopen, dus de afgelopen week hebben we bijna elke dag wel een paar uur zonder stroom gezeten. Op het moment dat ik dit schrijf, zit ik in het donker achter mijn laptop in Word te typen, want er is weer load shedding. Zodra dat weer opgehouden is, kopieer ik het naar mijn blog en kan het online, dus wanneer jullie dit lezen, hebben we gelukkig weer stroom!

Hier is vandaag de herfstvakantie begonnen en om dit blok af te sluiten, gingen de kinderen op schoolreisje naar een waterpark met allerlei waterglijbanen. Vorige week gingen we met de kinderen onder de 10 en deze week zijn we met de kinderen boven de 10 gegaan. Beide groepen waren heel verschillend, want bij de kleintjes moet je echt opletten dat ze niet verzuipen en waren ook nog wel een aantal heel bang voor een grote emmer die eens in de zoveel tijd omviel en dan een soort waterval aan water naar beneden liet komen. Toch was iedereen super blij de hele dag en durfden veel wel van de meeste glijbanen af. Sommigen gingen zelfs met mij van de allerhoogste glijbaan af, in een opblaasbare dubbele ring (een soort 8 vorm, waar je dus met z’n tweeën in kunt zitten). We hebben echt een topdag gehad toen. Ook met de oudere kinderen was het echt leuk! Zij konden zelfstandig het park door en kozen zelf welke glijbanen ze het leukst vonden om te doen. Ook bij hun is er niets leuker dan samen met een van de volwassenen van de hoge glijbanen af te gaan, dus dat hebben we aardig lang volgehouden. Toen we aan het einde van de dag bij wilden komen met een patatje en we dat net op hadden, kwam er een stel aangelopen dat vroeg wat wij daar deden met al die tieners. Toen we uitlegden dat de kinderen in een weesdorp woonden, besloten zij om voor alle kinderen een pizza te kopen. Toen ze dat hoorden, kon hun geluk al helemaal niet meer op en hebben ze op de terugweg in de auto heerlijk hun pizza’s nog opgegeten, want dat ging er nog wel in, na zo’n lange dag zwemmen.

Nu de herfstvakantie is begonnen, gaat ook het vakantieprogramma beginnen. Er staan allemaal leuke activiteiten voor alle kinderen op het programma, dus vervelen gaan ze zeker niet, deze vakantie! Verder komen mijn ouders over anderhalve week en daar heb ik echt heel veel zin in. Dan heb ik 2 weken vakantie en gaan we allemaal leuke dingen doen. Er komen dus een paar leuke weken voor mij aan!

Dat was mijn update over de afgelopen tijd alweer. Hopelijk tot snel!

Reacties

Reacties

Mama

Wij kunnen ook niet wachten om je weer te zien en alles waar je over schrijft in het echt te zien! Love you!

Lilly

Wat superleuk dat je ouders komen! En wat leuk je blog te lezen, goed werk! Lieve groet!

Wies

Tjonge je hebt ons weer verrast met een kleurrijke en levendige beschrijving van wat je daar allemaal beleeft! Ontzettend goed wat je daar allemaal kunt betekenen voor de kinderen en wat zij aan jou geven. Lijkt me allemaal heel bijzonder.
Raar die electriciteitsloze periodes. Wat zijn wel in Nederland toch in ontzettend veel opzichten enorm verwend.
Veel plezier alvast met C&P! Kan me voorstellen dat je er zin in hebt en ook hen te laten zien hoe en waar jouw leven zich momenteel afspeelt.
Hier gaat het z'n gangetje. Heb inmiddels twee huizen en hoef niet meer te werken (althans voorlopig). Erg he?

Nou lieve nicht, blijf lekker genieten en mooie dingen doen!
Dikke kus,
Wies

oma Jellema

Lieve Eveline,

Het is al weer even geleden dat we jouw blog lazen en dus wordt het tijd om even wat van ons te laten horen! Het is fijn zulke positieve berichten van je te lezen en daardoor weten we dat je nog met veel plezier de kinderen daar begeleid!
We kunnen ons trouwens ook voorstellen dat je uitkijkt naar het bezoek van je ouders en zeker is het leuk om je moeder de 28e even in het zonnetje te zetten! Wat lijkt me dat leuk voor jou en je ouders in het verre Afrika de verjaardag van je moeder te vieren. Dat komt zeker niet vaker voor! Wij hebben die dag het vooruitzicht Jasmijn en Dan 's avonds op visite te krijgen en dan zullen wij met z'n viertjes deze gedenkwaardige dag vieren o.a. door ook een gebakje te eten op de voor ons afwezige jarige. Maar toch gedenken we haar 53e geboortedag. Uiteraard ook langs deze weg onze felicitaties met de verjaardag van je moeder. We hopen dat ze nog heel lang gespaard mag blijven voor jullie allemaal!
Hier gaat alles z'n gangetje en dus: weinig nieuws te melden. We hebben niet zo heel veel te melden in deze stille tijd. Het lijkt dan weliswaar voorjaar, en alle voorjaarsbloemen staan weer in bloei en ook bepaalde bomen geven zicht op mooie bloemenpracht, maar de temperatuur is nog niet je DAT.
Afgelopen zaterdagavond zijn we met Jurjen en Sieta naar "deValk" in Leeuwarden wezen eten. 't Was heel gezellig en lekker, maar er was buiten zo'n afschuwelijke harde wind, dat we bijna omvielen!! Enfin, binnen was het gezellig en hebben we ons best vermaakt!.
Afgelopen maandagavond was er voor de t.v. een programma van Johnnie de Mol (jr.) waarin een mongoolse jongen in het zonnetje werd gezet. Het was een programma met een jongen waarvan Wies de moeder kent (ze heeft samen met Wies in Groningen gestudeerd) en het was bijzonder om te zien hoe "normaal" hij eigenlijk functioneerde. Natuurlijk had hij alle kenmerken van iemand met die aandoening, maar hij kon eigenlijk verder heel aardig "normaal" functioneren. Het laat zich verder moeilijk omschrijven, maar wij vonden het knap zoals deze jongen praatte en overal van genoot, vooral van een voetbalwedstrijd en dat nog wel in Engeland, samen met zijn broer. Hij glunderde aan alle kanten!

Gistermiddag kwamen, Sieta en Frieda met de kleine Eric even langs. Hij is nog maar ruim een jaar en vier maanden, praten (behalve papa en mama soms) doet hij nog niet veel maar het is een koddig kereltje. We kregen van Sieta een filmpje waarop te zien is dat hij bij twee tafels staat. 0p de ene tafel stond een fles water en op de andere lag een doekje. Hij zette eerst de fles op de andere tafel en begon toen verwoed te poetsen op de andere tafel. Prachtig om te zien!

We kunnen ons voorstellen dat je uitkijkt naar de komst van je vader en moeder en we wensen jullie met elkaar een paar hele fijne en gezellige weken toe!
Voor nu van ons veel genoegen met en in de werk en in je vakantie met je ouders!
Heel veel liefs van
opa en oma Jellema.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!