eefinzuidafrika.reismee.nl

Papa en mama op bezoek en herfstvakantie

Een maand geleden begon de herfstvakantie en hadden we allerlei leuke activiteiten op het programma staan. We hebben film gekeken, sportactiviteiten gedaan, spelletjes gedaan, kinderen zijn naar het strand geweest en nog veel meer. Verder waren er veel kinderen die op huisbezoek gingen bij hun familie (vaak bij een oom / tante of bij een oma / opa, maar soms ook bij ouders, als ze die nog hebben).

Ik ben met mijn sponsorkindje tijdens de vakantie ook nog bij haar vader en oma op bezoek geweest en daarna bij haar moeder en haar half-broertjes en -zusjes. Je zult misschien denken: waarom woont ze op Rehoboth, als ze gewoon nog 2 ouders heeft (ook al zijn ze niet meer bij elkaar) en haar half-broertjes en -zusjes nog wel bij de moeder wonen? Deze vraag heb ik al wel vaker gehad, dus vandaar dat ik vertel. Vanwege privacy kan ik natuurlijk niet alles uitleggen, maar het is denk ik wel goed om iets erover te vertellen. Als kind heeft ze een trauma meegemaakt en het is niet duidelijk of dit bij de vader thuis is gebeurd of bij de moeder. Vandaar dat ze toen weggehaald is uit die omgeving. Daarnaast is haar familie niet de rijkste familie, dus is het ook lastig voor hun om te kunnen voorzien in alles wat ze nodig heeft. Voor dit meisje is het natuurlijk wel lastig dat ze niet bij haar familie kan wonen, want ze mist ze echt wel en houdt van ze. Ze heeft het regelmatig over haar familie en ze komen soms ook op bezoek. Gelukkig heeft ze het hier heel goed en heeft ze een goede band met haar huismoeder. Ik ben heel blij dat ik mee mocht. Het is denk ik goed om te weten uit wat voor omgeving iemand komt en ook gewoon heel leuk om te zien hoe erg ze op haar moeder en half-zus leek! Verder heb ik bij de oma en vader thuis allemaal gekke onderdelen uit de binnenkant van een kip gegeten, dus dat was ook weer een ervaring haha.

Na de vakantieweek gingen we op maandag naar Durban om de ouders van een van mijn mede-volunteers weg te brengen en zou een andere volunteer die dag daarna weer terug naar haar eigen land gaan. Op die dinsdag kwamen ook mijn ouders aan en stonden ons 2 hele leuke vakantieweken te wachten! Niet leuk natuurlijk om van 2 volunteers afscheid te moeten nemen (want er ging er ook 1 naar huis tijdens mijn 2 weken vakantie), maar wel heel leuk om mijn ouders weer te zien. Verder is het fijn om ze te kunnen laten zien waar ik woon en hoe het er hier nou uit ziet. Ze hebben hun sponsorkindje ontmoet (meisje van 4 jaar, dat heel verlegen was toen ze ze ontmoette, maar wel heel blij), gezien waar ik boodschappen doe, naar de kerk ga, uit eten ga en natuurlijk heb ik ze de mooie plekjes hier in de buurt laten zien. Verder hebben we onze sponsorkinderen mee uit eten genomen en hebben we over een hele hoge brug gelopen in een natuurpark, gespannen tussen 2 bergen zeg maar.

We zijn ook 3 dagen naar een safaripark geweest, waar we echt een toptijd gehad hebben! We hebben echt allerlei dieren gezien en vaak ook nog eens heel erg dichtbij. We zagen bijvoorbeeld een giraffe vlak naast onze auto gehurkt drinken (wat er best geinig uitziet, aangezien ze helemaal met de benen wijd staan en dan hun lange nek daar beneden bungelt), een cheetah die gewoon onze auto aanraakte tijdens het lopen om de auto heen, een nijlpaard met z'n bek helemaal open, een olifantje van 6 weken (ongeveer net zo groot als een gemiddeld grote hond, dus echt heel klein voor een olifant), kleine giraffes, meerdere leeuwen, neushoorns en zebra's en nog veel meer. Zo mooi om al die dieren gewoon in het wild rond te zien lopen, zonder hek er omheen of dat ze gevoerd worden. Ze jagen gewoon zelf en leven daar gewoon precies zo, zoals ze horen te leven. We hadden ook een super goede ranger, die ons heel veel dingen kon vertellen over de dieren, wat het zien van de dieren nog 10x zo interessant maakte. Echt geweldig!

Daarna zijn we naar Kaapstad gegaan en zijn we daar voor een week gebleven. We hebben echt genoten van de stad en zulke mooie dingen gezien! We hebben Robben Island gezien, waar Nelson Mandela 18 jaar gevangen gezeten heeft, alleen maar omdat hij opkwam voor mensen met een donkere huidskleur. Daar kregen we een rondleiding van een man die daar ook gevangen gezeten had om politieke redenen en dat was echt heel erg indrukwekkend. We konden de cel zien van Nelson Mandela, waar alleen een kleedje lag om op te liggen en een bord en beker stond in een kamertje van ongeveer 1 m2. Niet te geloven dat hij daar jaren heeft door moeten brengen! Verder hebben we de tafelberg gezien, een vogelpark, de haven, een grote markt en kaap de goede hoop (het onderste puntje van Afrika). Ook zijn we nog op bezoek geweest bij mensen die we uit Amersfoort kennen en in de buurt van Kaapstad wonen om daar met jongeren werken in de sloppenwijken. Echt leuk om hun te zien!

Ik heb echt genoten van mijn vakantie. Hoe leuk ik het ook vind op Rehoboth, het was echt even lekker om een week niet op Rehoboth te zijn. Klinkt misschien gek, maar ik zit hier 7 dagen per week op het terrein waar ik ook werk en je komt hier eigenlijk alleen het terrein af om boodschappen te doen, naar de kerk te gaan of uit eten te gaan. Als je dat niet hebt voor een hele week, voelt dat echt als een goede vakantie! En dan kon ik ook nog eens weer even echt bijpraten met m'n ouders, wat ook fijn was! Met videobellen praat je natuurlijk wel over dingen, maar in het echt is het toch anders. Het is ook wel anders afscheid nemen, want nu is het voor 'maar' 4 maanden, want over 4 maanden ben ik alweer een week lang in Nederland. De tijd gaat toch wel heel snel, moet ik zeggen. Ik ben al over 2/3 van mijn tijd hier, wat ook wel gek is om te beseffen. Aan de ene kant ga ik steeds meer verlangen naar de mensen en dingen in Nederland, maar aan de andere kant moet ik er niet aan denken dat ik straks weer afscheid moet nemen van alle kinderen en mensen hier. Op dit moment zijn er ook nog zo veel dingen die ik nog hier wil doen en ben ik nog helemaal niet klaar met de therapieën etc., dus die frikandel speciaal moet nog maar even 4 maanden wachten haha!

Op dit moment zit ik tegenover Lisanne (een van mijn allerbeste vriendinnen) en ik kan je vertellen: dat is echt ontzettend leuk en gezellig! Zij is hier voor 3,5 week (ze is hier al eerder geweest en is even terug, omdat ze een maand vrij heeft van haar studie). Het is toch anders om iemand hier te hebben die je echt goed kent, in plaats van alleen de andere vrijwilligers (ook al zijn dat echt toppers!). Daar ga ik de komende weken echt heel erg van genieten :)

Het was weer echt een mega lange blog, zoals jullie inmiddels vast van me gewend zijn ;) Ik zal jullie de volgende maand vast meer vertellen over hoe het was met Lisanne en wat er nog meer allemaal gebeurd is, maar ik moet nu denk ik maar weer stoppen. Tot snel!

Liefs, Eveline

Ps: Ik probeer echt foto's te uploaden, maar het is heel lastig elke keer, dus ik ga het later nog weer eens proberen of misschien eens in de stad op de wifi daar. De snelheid van de wifi hier op Rehoboth is minstens 20x zo sloom als in Nederland, wat dit soort dingen echt lastig maakt. Maar ik doe m'n best!

Reacties

Reacties

sanneke

Super leuk om te lezen weer jouw blog en een beetje mee te mogen beleven wat jij allemaal beleefd. En wat goed dat je zo van je welverdiende vakantie hebt genoten!

Rachel

<3

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!