eefinzuidafrika.reismee.nl

Overstromingen, Lisanne en Pasen

Het is alweer meer dan een maand geleden dat ik een blog postte (oeps!), dus hierbij een nieuwe blog! 

Mijn vorige blog eindigde met mijn ouders die net vertrokken waren en met Lisanne's aankomst hier. Het was echt jammer dat mijn vakantie afgelopen was, maar dat Lisanne hier kwam, maakte een hele hoop goed! Het was zo fijn om lekker te kunnen kletsen met iemand die je al heel lang goed kent en om zo iets samen te doen. We woonden samen in een huis, dus we hadden heel veel tijd om bij te praten, samen te koken, film te kijken en ook leuke dingen te doen! We zijn naar een klein safaripark hier in de buurt geweest, uit eten geweest bij een restaurant met een prachtig uitzicht (2x, want ja, waarom niet?), een weekendje weg met de oudste 4 meiden, Pasen gevierd, puppies gekeken, geshopt en natuurlijk samen veel tijd doorgebracht met de kids. Wat een toptijd! Jammer dat ze inmiddels alweer weg is, maar ik heb er ontzettend van genoten :)

In het begin van Lisanne's verblijf hier, werd ik opeens midden in de nacht wakker gemaakt door een van de vrijwilligers met de mededeling dat er een auto in onze tuin gevallen was. Ik snapte niet helemaal wat ze daarmee bedoelde, maar het werd me snel duidelijk toen ik mijn gordijnen open deed. Onze tuin is naast een heuvel, waar soms auto's op geparkeerd staan. Deze keer had er ook een auto gestaan en is zo mijn tuin ingerold en met een klap daar terecht gekomen. Hoe ik daar niet wakker van geworden ben, is me nog steeds een raadsel, maar vrijwilligers (in een ander huis!) hadden het wel gehoord en zijn naar beneden gerend om bij ons te komen kijken. Heb de halve nacht gelachen, want het was echt een bizarre situatie. Gelukkig is nu bekend dat de verzekering de auto gaat maken en komt hij hopelijk snel weer terug, zodat we hem weer kunnen gebruiken!

Pasen hebben we uitgebreid gevierd. In mijn klas hebben we maskers gemaakt in de vorm van een paashaas en die hebben de kinderen de rest van die dag gedragen. Toen hebben we een toneelstuk opgevoerd over het lijdensverhaal. Een gedeelte hadden we van tevoren gefilmd en was gemonteerd tot een film, waar we tussendoor allerlei liedjes opvoerden. Een groot succes! Verder zijn we naar de kerk geweest en hebben we een heerlijke brunch gehad met alle vrijwilligers samen. Super gezellig! Ook was er een team gekomen dat paaseieren verstopt had in de tuin en toen mochten de kinderen die zoeken. Het was een beetje chaotisch, maar wel heel leuk! Toen we erachter kwamen dat we heel veel paaseieren over hadden, hebben we de rest uitgedeeld in het ziekenhuis hier dichtbij, op de kinderafdeling. Zo leuk om te zien dat de kinderen er zo blij mee waren!

Daarna werden we opeens opgeschrikt door hele erge regen. Nou zijn we dat in Nederland ook wel gewend, maar dit hield maar niet op! Bij ons stonden wel dingen onder water, maar later hoorden we pas hoe erg het eigenlijk was. Hele huizen waren weggespoeld, wegen kapot en enorm veel schade overal, met name in de arme gebieden. Het lijkt nu allemaal weer redelijk opgeknapt, maar het was echt wel heftig!

Ook waren er verkiezingen deze maand. Op die dag is iedereen vrij, zodat iedereen de kans heeft om te stemmen. Wij waren dus de hele dag op Rehoboth en hadden toen besloten om een zeepsopbaan te maken. We verdeelden de groep in 3 groepen en toen kon de pret beginnen! Eerst de kleintjes tot ongeveer 6 jaar, die nog een beetje voorzichtig eraf gleden, toen de kinderen tot ongeveer 13 en daarna de oudsten. Die laatste twee groepen gingen er echt keihard vanaf en ook alle volwassenen moesten eraan geloven natuurlijk. Wat een lol hebben we gehad die dag!

Verder heb ik weer veel geholpen in mijn klas. Het viel mij en de docent op dat de kinderen hun tafels heel slecht kenden en ook niet gemotiveerd waren om ze te leren. Dus ik heb een stickerkaart voor iedereen geprint met alle twaalf de tafels erop en wie die kaart helemaal vol heeft, krijgt snoep. Degene die hem als eerste vol zou hebben, zou zelfs een extra prijs winnen. En ja hoor: de kinderen zijn nu allemaal druk bezig met het leren van hun tafels! Zelfs zo goed, dat de eerste vandaag haar prijs opgehaald heeft, want zij heeft al haar twaalf tafels opgezegd voor mij. Toppertjes!

Vandaag zou ik eigenlijk een normale werkdag hebben, maar omdat er mensen aan het protesteren waren bij ons in de buurt, kon dat niet doorgaan. De wegen worden volgegooid met stenen en zand, omdat de taxichauffeurs aan het staken en protesteren zijn. Daardoor moesten de medewerkers halverwege de dag zo snel mogelijk naar huis gebracht worden, anders zouden ze niet meer veilig thuis kunnen komen. Daardoor hadden we een iets andere middag dan normaal! Maar er moesten nog blaadjes ingevuld worden door de kinderen voor hun sponsors en die hebben we vandaag zo goed als af gekregen! Dat was echt heel leuk en ook nog eens super productief :)

Bedankt voor het lezen en tot de volgende blog!

Reacties

Reacties

Lisanne

Liefdeee <3 voor jou en de kids

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!